Reprezentativ

Cum se vede lumea prin ochii unui cultivator de cafea


Te-ai întrebat vreodată care este drumul pe care cafeaua îl face până la cana ta? Care sunt paşii pe care boaba de cafea îi face pentru ca tu să te poţi bucura în fiecare zi de o cafea savuroasă? Ei bine, totul începe cu grija pe care cultivatorii de cafea o oferă plantei de cafea, încă din momentul plantării. Unul dintre aceşti cultivatori este Romel Francisco Castaño Santiago, care are propria plantaţie de cafea în Alto Mira County, Columbia. Ziua lui Romel începe înainte de răsărit, pentru că îngrijirea arborilor de cafea este o muncă laborioasă, care necesită grija şi atenţia lui. Cu toate acestea, greutăţile nu se văd pe faţa lui Romel, care este mereu cu zâmbetul pe buze, pentru că le poate oferi soţiei şi fiului său de 3 ani un viitor mai bun, plantarea cafelei fiind o afacere sustenabilă.

Bunăstarea familiei sale depinde de pasiunea pe care Romel o investeşte în munca de zi cu zi, astfel, el este dedicat în totalitate procesului de producţie a cafelei, din momentul în care sădeşte planta de cafea, până când boabele de cafea sunt gata pentru a fi vândute. Planta de cafea se numără printre speciile sensibile la diversitate genetică, dăunători şi schimbări de climă. Expunerea constantă la aceşti factori va duce în viitorul apropiat la diminuarea producţiei de cafea, iar pe termen lung planta de cafea va fi pusă în pericol.

627x0

Nu este uşor să cultivi cafea, însă Romel nu este singur, pentru că el este unul dintre cultivatorii de cafea ajutaţi de NESCAFÉ prin iniţiativa lansată la nivel global în 2010. ”Apreciez foarte mult ajutorul pe care NESCAFÉ mi-l oferă. De la reprezentanţii lor am învăţat cum să am grijă de plantaţie, cum să cultiv arbori rezistenţi la rugina plantei de cafea (o ciupercă la care planta de cafea este vulnerabilă), din răsadurile primite de la ei, şi cum să îmbunătăţesc constant procesul de cultivare a cafelei. Toate aceste schimbări m-au ajutat să îmi dezvolt şi să îmi îmbunătăţesc afacerea”, a declarat Romel. Prin iniţiativa dezvoltată la nivel global, NESCAFÉ contribuie la durabilitatea culturilor de cafea şi la menţinerea calităţii cafelei şi, astfel, le oferă familiilor din comunităţile în care se cultivă cafea posibilitatea de a avea o viaţă mai bună, iar nouă tuturor ne permite să ne bucurăm în continuare de o cafea de calitate.

via Adevarul.ro

 

Reprezentativ

Remedii pentru petreceri fără dureri de cap !!!


Spiritul Sărbătorilor înseamnă şi nenumărate pahare cu alcool, urmate de inevitabilele simptome neplăcute cunoscute drept mahmureală. Există zeci de remedii în lume, unele mai ciudate decât altele, care pot ajuta petrecăreţii să scape de starea de rău de a doua zi.Îmbelşugata masă de Crăciun, dar şi cea de Revelion vor fi stropite din belşug cu alcool. Românii beau cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, în perioada care trece de la Crăciun şi până la Sfântul Ion, o cantitate de 30-40 de milioane de litri de vin şi aproximativ 3,5 milioane de litri de tărie, conform unor statistici date publicităţii anul trecut. De altfel, consumul de băuturi alcoolice se dublează în România, în această perioadă crescând cu 50% faţă de medie. Vinul este băutura preferată de români cu ocazia Crăciunului, în vreme ce de Revelion se consumă în mod deosebit vinul spumant, după cum declara preşedintele Organizaţiei Patronale a Industriei Alcoolului şi Băuturilor Alcoolice „Garant“.
Însă, indiferent de băutura aleasă, excesele nu fac bine nimănui. Durerile de cap, senzaţia de greaţă, oboseala, setea şi ameţeala se numără printre principalele simptome ale mahmurelii, aşa că, dacă nu puteţi bea cu măsură, ar fi bine ca măcar să ştiţi câteva remedii cu care se combateţi stările neplăcute cauzate de consumul excesiv de alcool, ori unele care vă ajută să preveniţi problemele. O veste bună ar fi să faceţi parte din procentul de 25%-30% din consumatorii de alcool care ar fi rezistenţi la mahmureală, conform unui studiu realizat la Universitatea din Boston. Restul de 70% care se confruntă cu simptomele mahmurelii trebuie să reţină că starea de rău poate fi atenuată cu ajutorul a diverse remedii, dar nu eliminată complet. Încă un lucru la care ar trebui să reflectăm înainte de a da startul petrecerii este că mahmurelile sunt din ce în ce mai rele pe măsură ce îmbătrânim. Prin urmare, petrecere frumoasă şi fără dureri de cap!

Remedii ciudate, dar verificate Locuitorii din fiecare zonă a lumii apelează la propriile leacuri antimahmureală, unele mai bizare decât altele, în dorinţa de a combate efectele nenumăratelor  pahare de băutură date pe gât la petrecerile de Crăciun sau de Revelion. Leacuri menite să scoată toxinele din corp, dar care îţi lasă în gură un gust ca de reţea de canalizare ar fi combinaţia germanilor de hering marinat cu muştar şi boabe de ienupăr sau deja clasica votcă în cazul ruşilor. Pe de altă parte, francezii preferă cafeaua neagă, tare, cu sare. Japonezii înghit pe nerăsuflate ceai verde, danezii merg la saună, iar americanii se tratează cu un amestec numit Prairie Oysters – un ou crud mixat cu suc de roşii, sos Worcester şi oţet.

De regulă, aceste remedii au un gust greu de suportat, iar eficienţa lor e discutabilă. Managerul barului de la Hotelul Ritz din Londra, Bob Burton, a creat „The Hungover Square“, care costă aproape 16 euro şi care conţine o măsură coniac, una de lichior Fernet Branca, trei gâturi de bitter Angostura şi patru măsuri de suc de portocale peste care se toarnă şampanie rece ca gheaţa. Cel de-al doilea cocktail, „The Hangover Grand“, la 13 euro paharul, conţine în părţi egale vin de Porto, coniac şi lichior alb Creme de Menthe.

627x0

Pentru mahmurii cu mai puţine posibilităţi financiare, există leacuri băbeşti, care se pare că funcţionează. O idee ar fi să vă frecaţi pe frunte cu o ceapă crudă sau cu o cârpă umezită cu oţet. Se spune că seva de nalbă picurată într-un pahar cu apă va alunga şi cea mai aprigă mahmureală. Se pare că doamnele, în vremuri demult apuse, strecurau extractul de nalbă în băuturile bărbaţilor ca pe un fel de antiafrodiziac atunci când avansurile lor nu erau binevenite. Ciorba de potroace, zeama de varză acră sau chiar o ciorbă de burtă dreasă bine cu oţet şi smântână grasă, printre cele mai cunoscute soluţii antimahmureală româneşti, ar fi la fel de eficiente.

627x0 (1)

Neal Yard, un specialist britanic în remedii naturiste, recomandă o infuzie ceva mai complexă de muşeţel, răşină parfumată, frunze de păpădie, creţuşcă, plantă medicinală cunoscută şi ca barba-caprei, şi coada şoricelului. Alte remedii contra mahmurelii sunt comprimatele Alka-Seltzer sau calciu şi magneziu Berocca, care se găsesc în farmacii.

Ce să nu adaugi niciodată în cafea !


După ce sună alarma de dimineaţă mare parte dintre noi ne îndreptăm spre bucătărie pentru a pregăti cafeaua. Dacă faci parte din categoria celor care nu pot să-şi înceapă activitatea zilnică fără cana de cafea, atunci este indicat să ştii ce anume să nu pui niciodată în ceaşca de cafea pentru a te bucura de adevăratele beneficii pe care ţi le oferă această licoare.

Elixirul negru care te ajută să funcţionezi pe parcursul zilei nu are doar părţi pozitive. Într-o încercare de a o prepara mai savuroasă s-ar putea să obţii efectul contrar. Iată ce să nu pui niciodată în cafea dacă vrei să fie medicament şi nu drog pentru organismul tău. Afectează ficatul dacă o combini cu analgezice Deşi ficatul este un organ destul de rezistent o proporţie de proximativ 75% din ţesutul hepatic poate fi afectat sau înlăturat chirurgical fără să apară insuficienţa hepatică. Însă chiar şi asa el poate fi afectat destul de mult de excesul de cafea mai ales atunci când este combinată cu paracetamolul.

Această descoperire a fost făcută publică după ce în anul 2007 cercetătorii de la Universitatea din Washington au făcut un studiu cu privire la electele cafelei în combinaţie cu alte elemente. De asemenea consumul exagerat favorizează apariţia osteoporozei deoarece ajută la eliminarea calciului din organism şi a vitaminei D care ajută la fixarea calciului. Insomnia şi dereglările hormonale, dantura, inima, ficatul toate au de suferit. Nu combina aromele Cafeaua se bea neagră şi atât.

Cu cât adaugi mai multe arome cu atât o faci mai toxică pentru sănătatea ta, deoarece ele conţin doze mari de zahăr şi coloranţi artificiali. Dacă nu îţi place simplă şi vrei să îi schimbi gustul optează totuşi pentru picături de extrat de vanilie sau mentă sau îndulceşte-o cu fructe deshidratate.

Ce ajută cu adevărat memoria, atenţia, şi buna funcţionare a creierului?


capture-1

Bogat în acizi omega-3, peştele este alimentaţia favorită a creierului nostru.

Un rol au şi alte alimente precum cafeaua, zahărul, nucile, ciocolata, ca şi obişnuinţa de a lua micul dejun. Nu este un secret că odată cu noi îmbătrâneşte şi creierul. Vestea bună ar fi că ne putem îmbunătăţi şansele de a avea un creier sănătos pentru mai multă vreme dacă adăugăm în dietă anumite alimente şi băuturi „isteţe“, potrivit webmd.com.

Cafeaua ne poate face mai alerţi. Nu există nicio modalitate prin care să devenim mai deştepţi sau să ne creşetem IQ-ul în afara efortului personal de a pune mâna pe carte, însă este adevărat că anumite substanţe precum cafeina ne pot energiza şi ajuta să ne concentrăm mai bine. Cafeina este conţinută în cafea, ciocolată, băuturi energizante, precum şi în unele medicamente şi acţionează ca un adevăra ceaş deşteptător al organismului, însă efectul este de scurtă durată. Şi, adesea, mai mult înseamnă mai puţin: o supradoză de cafeină ne face să fim foarte nervoşi şi să ne simţim inconfortabil.

Zahărul îmbunătăţeşte memoria şi abilităţile mentale. Zahărul – sub formă de glucoză –  este o adevărată sursă de hrană pentru creierul nostru. De aceea un pahar cu ceva dulce de băut poate avea ca efect îmbunătăţirea memoriei, capacităţii de gândire şi a altor abilităţi mentale. Pe termen scurt însă. Plus că prea mult zahăr poate face mai multă rău decât bine, astfel că trebuie să fim atenţi cum îmbunătăţim memoria fără să stricăm în alte părţi.

Micul dejun hrăneşte şi creierul. Sunteţi tentaţi să săriţi peste micul dejun? Mai bine nu. Studiile făcute până acum au arătat că micul dejun luat în fiecare dimineaţă îmbunătăţeşte memoria şi atenţia pe termen scurt. Astfel, studenţii care obişnuiau să mănânce dimineaţa au avut rezultate şcolare mai bune decât aceia care nu făceau acest lucru. Alimentele care trebuie să fie prezente în această primă masă a zilei sunt cerealele cu fibre, laptele şi fructele.

Peştele întârzie demenţa. Acizii omega-3 din peşte au un efect uimitor asupra creierului. O dietă cu un nivel mare de omega-3 a fost asociată de experţi cu întârzierea demenţei şi reducerea riscului de atac vascular cerebral, plus că ajută memoria deficitară să se îmbunătăţească, în special în cazul persoanelor în vârstă. Aşadar, măcar două porţii de peşte pe săptămână.

Nuci şi seminţe pentru antioxidanţi şi vitamina E. Sunt surse foarte bune şi ar trebui consumate în porţii în fiecare zi. Unele studii asociază antioxidanţii şi vitamina E cu încetinirea deteriorării cogniţiei odată cu înaintarea în vârstă. Ciocolata neagră este un antioxidant puternic şi conţine stimulenţi naturali precum cafeina care ajută la mai buna concentrare. Fructele de pădure încetinesc degenerarea. Studiile făcute pe animale a arătat că fructele de pădure oferă protecţie împotriva radicalilor liberi şi reduce riscul de Alzheimer sau alt tip de demenţă.

Cereale integrale şi avocado. Fiecare organ al corpului este dependent de buna circulaţie a sângelui, în special inima şi creierul. O dietă bogată în cereale integrale şi fructe precum avocado poate reduce din riscurile de apariţie a bolilor cardiovasculare, reducând totodată şi nivelul colesterolului. Această simplă reducere a depunerilor pe artere care ar împiedica buna circulaţie a sângelui este suficientă pentru ca alimentarea celuleleor nervoase din creier să nu aibă de suferit. Suplimentele cu vitaminele B, C, E, betacaroten şi magneziu sunt utile doar acelor persoane a căror dietă este săracă în nutrienţi de acest fel. Anumite studii arată că beneficii aduc şi ginsengul şi combinaţiile de plante care îl conţin, însă alţi cercetători sunt de părere că ar fi nevoie de mai multe studii care să certifice acest lucru.

Coffee and Health === Introduction


images

Although coffee first appeared in human culture as a medicine, the kind we now patronize as „herbal,” the modern medical establishment has viewed coffee over the years with suspicion. So much so that coffee has become one of the most intensely scrutinized of modern foods and beverages.

Why has the medical establishment chosen to focus so much attention on coffee in particular? Why not on scores of other foods, from white mushrooms to black pepper to spinach, all of which have been accused of promoting various diseases? Perhaps because coffee is such an appealing dietary scapegoat. Since it has no nutritive value and makes us feel good for no reason, coffee may end up higher on the medical hit list than other foods or beverages that may offer equal or greater grounds for suspicion, but are more nourishing and less fun.

For now, however, the coffee lover can rest easy, or at least sip easy. Despite over twenty-five years of intensive study, medical science has yet to prove any definite connection between moderate caffeine or coffee consumption and disease or birth defects. For every study that tentatively suggests a relationship between moderate coffee drinking and some disease, or between moderate coffee drinking during pregnancy and a pattern of birth defects, other studies–usually involving larger test populations or more stringent controls–are published that contradict the earlier, critical studies. It is safe to say that the medical profession is far away from slapping coffee with the kind of warning labels that decorate wine and beer bottles.

To be cautious, if you are pregnant or have certain health conditions, you should bring your coffee consumption to the attention of your physician, even if it is a moderate habit. Aside from pregnancy, health conditions that merit examining your coffee drinking include benign breast lumps, high cholesterol, heart disease, osteoporosis, and some digestive complaints. Again, nothing has been proven against moderate coffee consumption in any of these situations, but overall results are ambiguous, some physicians may disagree with certain studies that exonerate caffeine, and new studies may have appeared that complicate the matter.

Disk Tea & Coffee2

Caffeine Content

The average cup of American-style coffee contains about 100 to 150 milligrams of caffeine; a properly prepared demitasse or single serving of espresso 80 to 120 milligrams. The average cup of tea delivers about 40 milligrams; the average chocolate bar about 20 to 60. A 12-ounce bottle of cola drink contains 40 to 60 milligrams, about as half as much as a cup of coffee.

images1

Short-Term Effects

The short-term effects of caffeine are well agreed upon and widely documented. A good summary appears in The Pharmacological Basis of Therapeutics by Dr. J. Murdoch Ritchie. On the positive side, caffeine produces „a more rapid and clearer flow of thought,” and allays „drowsiness and fatigue. After taking caffeine one is capable of greater sustained intellectual effort and a more perfect association of ideas. There is also a keener appreciation of sensory stimuli, and motor activity is increased; typists, for example, work faster and with fewer errors.”

Such effects are produced by caffeine equivalent to the amount contained in one to two cups of coffee. According to Dr. Ritchie the same dosage stimulates the body in a variety of other ways: heart rate increases, blood vessels dilate; movement of fluid and solid wastes through the body is promoted. All this adds up to the beloved „lift.”

On the negative side are the medical descriptions of the familiar „coffee nerves.” The heavy coffee drinker may suffer from chronic anxiety, a sort of „coffee come-down,” and may be restless and irritable. Insomnia and even twitching muscles and diarrhea may be among the effects. Very large doses of caffeine, the equivalent of about ten cups of strong coffee drunk in a row, produce toxic effects: vomiting, fever, chills, and mental confusion. In enormous doses caffeine is, quite literally, deadly. The lethal dose of caffeine in humans is estimated at about ten grams, or the equivalent of consuming 100 cups of coffee in one sitting.

FreeImageWorks.com

Moderate Consumption

It would seem that the resolution to the caffeine debate, at least in terms of short-term effects, is simple moderation. Drunk to excess, coffee literally verges on poison; drunk in moderation, it is still the beloved tonic of tradition, a gentle aid to thought, labor, and conversation.

But just how much is enough and how much is too much? No study will commit itself. One can estimate based on inference. Few, if any, studies report negative effects from doses of caffeine under 300 milligrams a day. Since the average cup of coffee (or single serving of espresso) contains about 100 milligrams of caffeine, one could infer from this evidence that anyone should be able to drink about three cups of coffee a day and enjoy the benefits of caffeine with none of the drawbacks. Such a figure assumes, of course, that you do not also consume quantities of cola drinks, chocolate bars, and headache pills. This is a conservative estimate, however. One could infer from other studies that five cups a day is safe for most people. Furthermore, reaction to caffeine varies greatly from individual to individual; some people cannot consume any amount comfortably.

china-noul-miraj-de-ce-vor-producatorii-de-cafea-sa-convinga-asiaticii-sa-renunte-la-ceai_size9Long-Term Effects

So much for the short-term effects. Researchers in the last 30 years or so have tried to implicate coffee, specifically the caffeine in coffee, in heart disease, birth defects, pancreatic cancer, and a half-dozen other less publicized health problems. So far, the evidence is, at most, inconclusive. Clinical reports and studies continue to generate far more questions than answers, and for every report tentatively claiming a link between caffeine and disease, there are several others contradicting it.

If anything, the medical evidence currently is running in favor of exonerating caffeine rather than further implicating it in disease. Some evidence even points to modest long-term health benefits for coffee drinkers.

One example of the way medical establishment has tended to see-saw on caffeine, condemning on partial evidence then backing off on further evidence, is the purported connection between heavy caffeine intake by pregnant women and birth defects. In the mid-1970s, experiments indicated that the equivalent of 12 to 24 cups of coffee (or equivalent bottles of cola) per day may cause birth defects – in rats. Although human beings metabolize caffeine differently from rats (and other researchers had questioned some of the conditions of the experiments), the United States Food and Drug Administration issued a widely publicized warning about the possible ill effects of caffeine on the fetus. Subsequently, an analysis by Harvard researchers of coffee drinking among 12,000 women early in their pregnancies failed to find a significant link between coffee intake and birth defects. The upshot of the debate? The official position, if there is one, came from a committee of the National Academy of Sciences, which recommended what common sense dictates, what this book recommends, and what coffee lovers through the ages have argued: Pregnant women, according to the NAS committee, should exercise „moderation” in their intake of caffeine.

woman-drinking-coffee (1)Reducing Caffeine Intake

Of course, if you simply want to cut down on your caffeine intake, rather than eliminating caffeine from your diet completely, there are alternatives other than decaffeinated coffees.

One is to drink less coffee while focusing on enjoying it more. This is a good tactic for people who consume too much coffee at work out of habit or reflex. Rather than drinking the coffee from the automatic coffee maker or urn, for example, make your own coffee carefully in a small plunger pot, focusing your attention on the act of brewing and drinking.

You can also buy coffees that are naturally low in caffeine. Specialty coffees contain considerably less caffeine than cheaper commercial coffees. Most inexpensive commercial blends are based on robusta coffees, which contain almost double the amount of caffeine as arabica. So if you drink a specialty coffee, you are probably consuming considerably less caffeine per cup than if you were drinking a cheap canned coffee.

Lastly, you can amuse yourself making low-caffeine blends by combining decaffeinated coffees with varying amounts of distinctive, full-bodied untreated coffees. Kenyas, Yemens, the best Ethiopias, and Guatemalas, for example, all pack enough flavor and body to spruce up even the drabbest of decaffeinated beans.

646x404Another Suspect: Acid

Caffeine is only one of the villains in the coffee controversy. Another is certain chemicals often lumped together under the term acid. Some people do not like the acid or sour note in coffee and claim it upsets their stomachs. Others say it causes jitters. I suggest that you experiment. Does that sourness in coffee make your tongue or stomach feel uncomfortable? Then you have three alternatives:

  • Try to find a coffee with the acid reduced through a process much like the ethyl acetate solvent decaffeination process. These coffees, treated in Germany, are marketed under the name special mild coffees. They are hard to find, do not offer much choice, and suffer from the same potential for flavor-diminution as decaffeinated beans.
  • Buy a moderately-dark- to dark-roasted coffee. Dark roasting reduces the acid sensation in coffee.
  • Buy a lower-altitude, naturally low-acid coffee brought to a moderately dark roast (full-city, Viennese, light espresso). To me, this is by far the best solution for acid-shy coffee drinkers. Naturally low-acid coffees include Brazils, most India and Pacific (Sumatra, Timor, Hawaii) coffees, and most Caribbean coffees.

It also helps to buy very good coffee, because the best coffee has been processed from ripe coffee fruit, and coffee from ripe fruit is naturally sweet and lacks the sharp, astringent sensation of cheaper coffee processed from less-than-ripe fruit.

Pesticides and Chemicals

The concerns raised by those apprehensive about the use of pesticides and agricultural chemicals in coffee growing are twofold. First is the health issue for the consumer: whether harmful chemical residues may reach our systems when we drink coffee. Second are the related environmental and social issues: whether buying coffees that may be grown with the help of potentially harmful chemicals contributes to the destruction of the environment and threatens the health of the rural poor who raise coffee.

Agricultural Chemicals and Consumer Health. The consumer health issue is simplest to address. Coffee is not eaten raw like lettuce or apples. The bean is the seed of a fruit. The flesh of this fruit is discarded. Along the way the seed is soaked, fermented, and subject to a thorough drying process. Later it is roasted at temperatures exceeding 400°F, and finally broken apart and soaked in near boiling water. This savage history concludes when we consume only the water in which the previously soaked, fermented, dried, roasted, and infused seed was immersed. Given this history of relentless attrition, it hardly seems possible that much if any of the small amounts of pesticide/fungicide residue permitted by law in green coffee ever make it into the cup.

Chemical Free Alternatives. In brief, coffee drinkers concerned about the impact of agricultural chemicals on environment and society or those unwilling to accept my reassurances on the consumer health issue have essentially three alternatives:

  • Buy a traditional coffee, grown as coffee was grown from its inception, before agricultural chemicals were invented. All Yemen, almost all Ethiopia, and most Sumatra Mandheling coffees are grown in such a state of innocence, and all are among the world’s finest.
  • Buy a certified organic coffee. Certified organic coffees are coffees whose growing conditions and processing have been thoroughly monitored by independent agencies and found to be free of pesticides, herbicides, fungicides, chemical fertilizers, and other potentially harmful chemicals. The monitoring agencies visit the farm and verify that no chemicals have been used on the farm for several years, and then follow every step of the processing, preparing, transporting, storage, and roasting. Such careful monitoring is of course expensive, which is one reason certified organic coffees cost more than similar uncertified coffees. Many such certified organic coffees are the product of socially and environmentally progressive cooperatives. See pages PPP-PPP for more on organically grown coffees.
  • Buy a coffee labeled „sustainable.” At this writing sustainable is a rather loose term meaning that, in the view of the importer or roaster, designated farmers are doing everything within reason to avoid the use of agricultural chemicals and to pursue enlightened environmental and socially progressive practices in the growing and processing of their coffees.

 

646x404Health Benefits of Coffee

Coffee has been a medical whipping boy for so long that it may come as a surprise that recent research suggests that drinking moderate amounts of coffee (two to four cups per day) provides a wide range of health benefits. Most of these benefits have been identified through statistical studies that track a large group of subjects over the course of years and match incidence of various diseases with individual habits, like drinking coffee, meanwhile controlling for other variables that may influence that relationship. According to a spate of such recent studies moderate coffee drinking may lower the risk of colon cancer by about 25%, gallstones by 45%, cirrhosis of the liver by 80%, and Parkinson’s disease by 50% to as much as 80%. Other benefits include 25% reduction in onset of attacks among asthma sufferers and, at least among a large group of female nurses tracked over many years, fewer suicides.

In addition, some studies have indicated that coffee contains four times the amount of cancer-fighting anti-oxidants as green tea.

Of course, most of these studies do not take into account how the coffee is brewed, how fresh the beans, and so on. Perhaps as these studies are refined we may discover, for example, that drinking coffee that has been freshly roasted and brewed is more beneficial than downing coffee that is terminally stale or badly brewed. Certainly there is considerably more going on chemically in fresh coffee than in stale. And we may learn how much beneficial effects of coffee drinking are provoked by caffeine and how much by other, less understood, chemical components of coffee. But one thing is certain, if I were a nurse taking part in the study noted earlier, and if I were drinking cheap office service coffee, I would be much, much more prone to suicide than if I were drinking, say, a freshly roasted and brewed Ethiopia Yirgacheffe.